Szogun – instrukcja (patronat medialny)
Gra Szogun, której autorem jest Dirk Henn to połączenie genialnej mechaniki, emocji przy każdej rozgrywce oraz przepięknej oprawy graficznej. Jeszcze w tym roku dzięki wydawnictwu REBEL.pl ukaże się polskie wydanie tej wspaniałej gry, a my z dumą możemy ogłosić nasz patronat medialny nad tym przedsięwzięciem.
Dzięki wspomnianej grafice nietrudno graczom wczuć się w rolę dowódców XVI-wiecznej Japonii, którzy walczą o zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby najlepszy Daimyo został tytułowym Szogunem trzeba kontrolować jak najwięcej ziemi, zadbać o swój rozwój – budując zamki, świątynie i teatry oraz dbać o odpowiednią ilość zapasów pożywienia dla siebie i mieszkańców swoich prowincji.
Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności).
Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.
Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.
Mechanika samej gry daje sporo możliwości do poprowadzenia swojego rodu do zwycięstwa, a dzięki zmiennym układom na planszy każda gra może być inna i pozbawiona schematyczności. W Szogunie duże znaczenie ma podejmowanie decyzji, ale to jest oczywiste, bo to przecież jest wojna.
Dla osób, które poznają już dobrze jedną stronę mapy przygotowano po drugiej strony planszy inny układ prowincji. Dwustronna plansza dodatkowo przedłuży nam miły czas spędzony z grą.
Na koniec zostawiliśmy element, który przyciąga do Szoguna każdego, czyli specjalną “wieżę bitewną” do rozstrzygania bitew (wrzucamy do niej drewniane kostki obydwu walczących armii). Z pozoru losowe rozwiązanie dopiero po kilku bitwach pokazuje, że na los można wpłynąć i nie do końca jest on ślepy. Wpatrywanie się w napięciu w plastikową tackę to ważny rytuał dla każdego gracza, który miał przyjemność zagrać w Szoguna.
Jesteśmy pewni, że ta magia Szoguna potrafi podziałać nie tylko na osoby, które już ją znają, ale również na nowych graczy, którzy zakupią polską wersję gry. A żeby Was zachęcić zapraszamy do lektury polskiej instrukcji do gry.
Informacje o grze:
- Liczba graczy: 3 – 5 osób,
- Wiek: od 12 lat,
- Czas gry: ok. 150,
- Wydawca: REBEL.pl,
- Projektant: Dirk Henn,
- Ilustrator: Michael Menzel,
- Pasujące koszulki: mini european.
Ciekawa sytuacja. Jak dobrze kojarzę, gra będzie wydana drugi raz po polsku.
Tak. Wcześniej wydawcą było G3, ale to nic dziwnego, bo przecież umowy wygasają, a partnerów zmienić zawsze można. Sensacji tutaj nie ma :)
I od długiego czasu gra jest niedostępna, a szkoda bo to dobry tytuł. Chciałbym kiedyś zagrać w Wallensteina dla porównania.