Solar City. Zostań solarpunkiem i zmień świat (patronat medialny)

Czy słyszeliście coś o idei solarpaunku? Patrząc na to co się obecnie dzieje z powietrzem i to nie tylko wielkich miast, to już niedługo każdy z nas będzie bardzo dobrze wiedział czym jest ten sposób myślenia. Budowanie wertykalnych miast, które mają być “zieloną bronią” w walce z zanieczyszczoną atmosferą to główne cele przyszłych ekologów, ale również i korporacji, które nie do końca chcą odkryć wszystkie swoje pobudki…  O tym właśnie opowiada najnowsza gra duetu Marcin Senior Ropka i Viola Kijowska – “Solar City“. Gra powalczy o wasze wsparcie na platformie zagramw.to już w 12 czerwca (wtorek, start: 10:00), a my wspólnie z wydawnictwem Games Factory, jako patroni medialni będziemy chcieli was do tego zachęcić. Więcej o kampanii przeczytać w dalszej części tekstu (szykują się nagrody!) a poniżej będziecie mogli zapoznać się z instrukcją, grafikami i pierwszym wrażeniem z rozgrywki we w wersję demonstracyjną “Solra City”.

Jest rok 2035. Wszechwładza globalnych, technokratycznych korporacji powiązanych z interesami najważniejszych światowych potęg doprowadziła do eksploatacji i degradacji środowiska naturalnego, a tym samym załamania się ekosystemu planety. W wyniku przemian środowiska, wojen, zamieszek, wyzysku, głodu oraz chorób jedna trzecia ziemskiej populacji zmarła. W krótkim czasie rozpadły się sojusze i zbankrutowały państwa narodowe. Ludzkość podzieliła się na mniejsze skupiska o bardziej egalitarnym, klanowym charakterze, odchodząc od dawnych zasad turbokapitalizmu i technokracji o globalnym zasięgu. Społeczeństwo rozpoczęło powolny proces odbudowy. Jednak światowe korporacje nie poddały się tak łatwo. Posiadając własne armie, dostęp do technologii, fabryk i laboratoriów, po wyznaczeniu nowych zarządów i zaktualizowaniu planów, postanowiły wywalczyć miejsce w nowym porządku, dostosowując się do niego. Aby odzyskać wpływy oraz dobre imię, ogłosiły nowy, wspólny projekt przekształcenia ziemskich miast w zielone, ekologiczne fortece przetrwania ludzkości, służące odbudowie środowiska. Projekt został nazwany „Solarną rewolucją” i wykorzystuje wszystkie ekologiczne pomysły XXI wieku, związane z odnawialną energią, wertykalnymi farmami, zastąpieniem maszynami pracy ludzkiej. Do projektu zatrudnieni zostali najsłynniejsi naukowcy, planiści i ekolodzy nowego pokolenia. Ludzkość postanowiła dobrze wykorzystać daną jej szansę na stworzenie sprawiedliwego, ekologicznego świata. Jednak korporacje widzą w przedsięwzięciu nowy intratny biznes i kto wie, jaki ostateczny cel im przyświeca…

 

Ostateczne wersje recenzenckie są dopiero rozsyłane do recenzentów, ale już swego czasu Tycjan grał w wersję beta “Solar City” i podzielił się swoimi przemyśleniami na jej temat na grupie planszówkowej na FB:

Jeżeli śledzicie planszówkowe media, to już mogliście zobaczyć jak powstawał i/lub jak wygląda teraz “Solar City” czyli gra, którą tworzą Marcin Senior Ropka i Viola Kijowska. Ja wczoraj miałem w końcu okazję poznać SC i poniżej spisałem kilka wrażeń. Od razu mały spoiler: to jest dobra gra, na którą warto poczekać. A oto dlaczego.

Klimat/oprawa graficzna. Gra nawiązuje do coraz bardziej modnego kierunku tworzenia w miastach wertykalnych farm, które mają pomóc m.in. w oczyszczaniu coraz bardziej zanieczyszczonego powietrza. Jesteśmy deweloperem, który inwestuje w wieżowce, aby potem przebudować je we wspomniane farmy wertykalne.

Setup. Gra za każdym razem będzie inna. Na początku gry spośród 12 zestawów kafli budynków tylko 6 będzie losowo wybranych oraz pewna liczba budynków neutralnych, których również jest więcej niż potrzeba do rozgrywki. Liczba budynków takich samych, podobnie jak liczba budynków neutralnych oraz liczba rund zależy od liczby graczy.

Mechanika – standardowa. Kafle są dwustronne. Po jednej stronie jest wieżowiec, a po drugiej farma wertykalna. Te pierwsze ogólnie dostarczają pieniądze, a drugie przeważnie punkty. Jednak otrzymuje się je nie za samo wystawienie (to nie byłoby zbyt ciekawe), ale za spełnienie określonych warunków. Budynki neutralne służą do łamania zasad ogólnych. Kafle kupuje się z rynku, a ich cena zależy od liczby budynków już wystawionych. Podobnie jest z transformacją ich do farm wertykalnych, czyli im więcej ich mamy, tym jest drożej. Jeżeli nie masz wystarczającej sumy pieniędzy na budowę/transformację, to możesz zaciągnąć kredyt, który musisz z procentem spłacić na koniec gry (200%). W turze możesz kupić wieżowiec, wybudować go na własnej planszy i opcjonalnie go aktywować lub zrobić z wybudowanego wieżowca farmę i ją aktywować. Jak to wygląda. Kupujesz wieżowiec, kładziesz go na swoim planie miasta i aktywujesz jego zdolność oraz zdolności wszystkich pozostałych wieżowców leżących w tym samym wierszu lub kolumnie (mogą one zatem być kilka razy aktywowane podczas gry). Pobieranie korzyści z farm nie jest “kaskadowe” i pobiera się tylko korzyści z tej właśnie farmy i tylko raz. Kilka przykładów zdolności wieżowców: weź X$ za puste pola w aktywowanym wierszu/ kolumnie, X$ jeżeli przyległe budynki są tego samego typu, weź X$ za każdy budynek neutralny itp. Farmy: weź X pkt. za każdy rodzaj wybudowanego wieżowca, weź X pkt. za wybudowane już farmy itp. Neutralne: obniżają koszt budowy/transformacji, dają kasę za transformację na planszach przeciwników, za stawianie budynków na przyległych polach, dają pkt. na koniec rundy itp.

Mechanika – wyróżniająca. Do tej pory opis gry nie wskazuje na coś odkrywczego, bo podobne gry już znamy, ale w SC jest coś, co ją wyróżnia i dlatego o niej piszę. Jak widzicie na zdjęciu plansza po bokach ma wcięcia, w których widoczne są znaczniki. Napisałem, że po wybudowaniu wieżowca lub transformacji go do farmy aktywuje się wiersz/kolumnę, ale nie powiedziałem, że potem to co wybraliśmy do aktywacji zaznaczamy na planszy (wiersze 1-4, kolumny A-D). Od teraz ten wiersz/kolumna nie mogą być aktywowane, chociaż wciąż możesz w nich wybudować wieżowiec, ale w momencie budowy nic na tym nie zyskasz – inwestycja na przyszłość. Ale! Blokowanie nie działa tylko na twojej planszy, ale również na planszy wszystkich przeciwników – mówisz co blokujesz i inni na swoich planszach zaznaczają to samo miejsce, czyli tych elementów planszy również nie można aktywować. I to właśnie jest w zasadzie najlepszy element mechaniki, który stawia w zupełnie innym świetle pozostałe zasady gry.

Wrażenia. Kiedy Marcin zaczął tłumaczyć zasady gry, to nie widziałem czego się spodziewać, ale na początku jakoś nie byłem za bardzo “pod wrażeniem” i nie czułem wyjątkowości tego tytułu. Do momentu gdy wspomniał o blokowaniu plansz swoich oraz przeciwników. Wtedy rozbłysła w mojej głowie żaróweczka, bo to zupełnie zmieniło postrzeganie rozgrywki, która stała się przez to wielowarstwowa. Tutaj musisz nie tylko wybierać co kupić, kiedy to robić i gdzie budować, a potem kiedy transformować, ale jeszcze starać się pokrzyżować plany przeciwnikom przez pośrednie blokowanie ich ruchów. I nie jest to tylko teoria, ale faktycznie tak to działa i podczas gry nie ma czasu na odpoczynek umysłowy. Wprawdzie SC za swoją fasadą oprawy graficznej skrywa grę logiczna, ale możemy tutaj poczuć klimat gier z gatunku “city building”. Ja takie “maskowanie” bardzo lubię, bo jakoś nie mogę się przekonać do abstrakcyjnych gier logicznych pozbawionych w zasadzie grafiki i lubię jak nada się im choć trochę fabuły/klimatu.

Rada. Za jakiś czas będę miał okazję dłużej pograć w “Solar City” i wtedy też spodziewajcie się dłuższego tekstu, w którym już bardziej szczegółowo opiszę grę. Na razie polecam wpisać ją na listę tytułów obserwowanych. Warto.

Informacja o kampanii od wydawnictwa Games Factory:

Solar City jest pierwszą grą planszową od Games Factory, która będzie finansowana na dwóch platformach społecznościowych jednocześnie. Po pierwsze gra w polskiej wersji językowej ma szansę się ukazać za pośrednictwem wspieających zgronadzonych wokół platformy zagramw.to. Startujemy dokładnie 12 czerwca (wtorek) o godzinie 10:00 polskiego czasu. Kilka godzin po starcie rozpocznie się live z siedziby zagramw.to z autorami gry. W tym czasie wspierający będą mogli wygrać nagrody, zadać pytania autorom oraz wspólnie uczestniczyć w pierwszych godzinach kampanii. Przez pierwsze 48 godzin kampanii, dla wspierających przygotowaliśmy super atrakcyjną cenę na grę. W kolejnych tygodniach cena gry nieznacznie wzrośnie.

Instrukcja (angielska wersja nieostateczna):

Podstawowe informacje o grze:

  • Autorzy: Marcin Senior Ropka, Viola Kijowska;
  • Liczba graczy: 2 – 4;
  • Wiek graczy: od 10 lat;
  • Czas gry: 30 – 45 minut;
  • Grafika: Mariusz Gandzel.

Zamieszczone w tekście materiały i zdjęcia zostały nam przekazane przez wydawnictwo Games Factory.

Uwaga: Wygląd komponentów gry może ulec zmianie, bo gra nie jest jeszcze w 100% ukończona.