Scythe – kosimy po polsku – pudełko, instrukcja i trochę informacji (patronat medialny)

Niewątpliwie Scythe to jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów tego roku nie tylko w Polsce ale i na świecie. Odkąd tylko pojawiły się informacje, że Stonemaier Games wyda grę opartą na świecie i ilustracjach Jakuba Różalskiego, w planszowym mediach zagotowało się. Musieliśmy czekać przeszło rok od kickstartera, na którym gra została ufundowana (i to w jakim stylu). Niektórzy nawet mieli szansę zagrać w ten tytuł. Już za chwilę gra pojawi się w sklepach, ale warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać mniej więcej do października – wtedy dzięki wydawnictwu Phalanx w nasze ręce wpadnie polska wersja Scythe. A dzisiaj jako patroni medialni tego wydania mamy dla Was sporo do pokazania.

Przede wszystkim poniżej możecie zobaczyć jak będzie wyglądać pudełko polskiej wersji i zapoznać się z instrukcją do tej gry. Szykujemy też odpowiedzi na najczęściej pojawiające się od Was pytania (FAQ), dlatego jeżeli macie jakieś wątpliwości, które chcecie żeby wydawnictwo rozwiało, piszcie śmiało w komentarzach, a my to wszystko zbierzemy i niedługo opublikujemy na nie odpowiedzi. To oczywiście nie wszystko co dla Was szykujemy – więcej szczegółów wkrótce.

Scythe_box3D_back+art

ScytheBox_Back
Gra w edycji polskiej jest w tej chwili przygotowywana do druku. Phalanx rozmawia też z drukarnią o pakietach polonizacyjnych dla tych, którzy wsparli angielską edycję na KS. Jest plan, by było to proste pudełko z taką zawartością komponentów PL:
  • 1 rulebook
  • 1 automa rulebook
  • 1 quick-reference guide
  • 5 player mats
  • 5 faction mats
  • 27 objective cards
  • 36 encounter cards
  • 18 Factory Cards
  • 5 Riverwalk cards
  • 5 quick-start cards
Obecnie trwają rozmowy czy i za ile drukarnia jest w stanie to zrobić. Projekt na KS wsparło ok 200 osób z Polski, zatem nie mówimy o dużym nakładzie takiego pakietu. Prawdopodobny liczba sztuk takiej polonizacyjnej nakładki to 100 kompletów. Tak jak napisaliśmy we wstępnie – na tę chwilę oczekiwana data premiery polskiej wersji to październik 2016.
Miś Wojtek towarzyszy polskiej bohaterce.

Miś Wojtek towarzyszy polskiej bohaterce.

 

Pobierz (PDF, 13.87MB)

  • Fortunat Supernat Senior

    Czy znana jest już orientacyjna cena polskiego wydania?

    • Dokładnie jeszcze nie, ale lada moment ruszy przedsprzedaż. Na ten moment SCD w europie to 80€ więc nie będzie więcej niż 349zł. Na pewno będą też sklepy gdzie będzie można grę kupić taniej

      • Fortunat Supernat Senior

        Dzięki za opowiedź. Czy oscylować będzie w granicach blood rage’a (czyli nietanio :) ) Zobaczymy co czas pokaże.

  • Michał Budniak

    Ja mam trzy pytania o zasady:
    1. Ruswiecja
    Wielkomiejskość
    Czy można przemieszczać się do Fabryki jeśli jej nie kontrolujemy i np. znajduje się na niej przeciwnik? W opisie jest napisane, że wioski, które kontrolujemy należy traktować jako przyległe do siebie. A co z Fabryką, czy musi być kontrolowana, żeby uznawać ją za przyległą?

    2. Czy wykonując ruch mogę mechem zabrać robotników, zostawić ich na danym obszarze, a następnie w ramach tej samej akcji ruchu ruszyć się robotnikami? Np. biorę robotników do mecha, ruszam się o dwa pola (bo mogę), a następnie wykonuję ruch robotnikiem, co oznacza, że de facto ruszył się on o 3 pola?

    3. Walka rozpoczyna się gdy zakończy się ruch wszystkich jednostek. Czy można przesunąć jednostki z dwóch pól na ten sam obszar i dopiero wtedy rozpocząć walkę? Skoro walka nie rozpoczyna się natychmiast to niby tak, ale nie jest to takie oczywiste dla mnie.

    • 1. Fabryka nie musi być przez Ciebie kontrolowana.

      2. Dokładnie tak można robić. Najpierw ruszasz się mechem a potem ruszają się robotnicy którzy byli przeniesieni przez Mecha

      3. Tak możesz zrobić – zaatakować z dwóch stron :)

      • Michał Budniak

        Wow, to daje Ruswietom naprawdę dużą szansę na zdobycie punktów na koniec rozgrywki. W przypadku maksymalnego poziomu popularności ruscy mogą wykonać szturm na fabrykę, który dostarczy im aż 12 punktów zwycięstwa. W połączeniu z tym, że można tam się udać kilkoma mechami lub zabrać po prostu robotnika, który da nam dodatkową kartę walki, to szanse na to są spore.

        • Ogólnie taki szturm na terytorium jest bardzo opłacalny pod koniec gry. Ponieważ gra kończy się natychmiast, wystarczy że wiesz że możesz zakończyć grę poprzez walkę żeby się rozejść po planszy i zyskać dużo punktów.

          Ale musisz pamiętać że do walki nie dojdzie jeżeli gwiazdkę wyłożysz wcześniej (np wykonasz akcję z karty fabryki która da Ci gwiazdkę, a potem chcesz ruszyć się o dwa żeby pójść gdzieś jeszcze mechami to tej dolnej akcji już nie wykonujesz).

          W Scythe trzeba uważać na zakończenie gry bo może zaskoczyć :)

          • Michał Budniak

            To podrążmy ten scenariusz, bo mnie to zaciekawiło :) W sumie nie tylko to dotyczy kwestii Ruskich, ale to dobry przykład:
            Załóżmy, że frakcja X jest w Fabryce z dwoma robotnikami, a Ruscy wchodzą tam mając 5 gwiazdek i nie mając jeszcze gwiazdki za wygraną walkę. Do tego mają np. 13 popularności. Wygrywają walkę, przejmują Fabrykę i jest koniec gry. Ale jako zwycięzcy przepędzili jednocześnie dwóch robotników i powinni stracić dwa popularności, co zmieni im przelicznik monet na koniec gry. Dokładnie tak się dzieje? Bo już widzę jak ktoś się kłoci, że skoro gra kończy się NATYCHMIAST to znaczy, że natychmiast i nie tracą popularności.

          • W takich wypadkach zawsze się trzymam że dana akcja nie może być rozbita na mniejsze części. Ponieważ utrata dwóch punktów popularności jest konsekwencją przegonienia dwóch robotników, a to wszystko jest częścią walki, to nie można tego rozdzielić. Zawsze też można się bronić że gwiazdkę przyznaje się po zakończeniu całej akcji walki, w której skład wchodzi właśnie przepędzenie robotników i utrata popularności

  • Michał Budniak

    Dobra, trafiłem na mocnego gwoździa i nie wiem czy to nie błąd w zasadach: karta premii za budowle związana ze znacznikami spotkań. W opisie jest napisane “Liczba spotka przyległych do twoich budowli. Każde spotkanie liczone jest tylko raz. (…) Terytoria oddzielone rzekami nie są przyległe. ”
    Jakim cudem premia jest punktowana za 6-7 budowli? Na planszy nie ma takiego układu, żeby nasze 4 budynki sąsiadowały ze spotkaniami jeśli nie liczymy tego co za rzeką jako przyległe. Jest tylko jedno pole koło Celtów gdzie jeden budynek sąsiaduje z dwoma znacznikami nie przez rzekę, czyli maksymalnie można dostać premię za 5 przyległych budowli, a w punktacji dostępne jest także 6-7. Błąd w instrukcji? W którą stronę? Inna punktacja, czy rzeki jednak nie przeszkadzają w realizacji?

    • My graliśmy że rzeki nie przeszkadzają w sąsiedztwie bo tak jak mówisz inaczej nie dałoby rady mieć 7. Pogrzebię i sprawdzę w oryginalnej instrukcji.

      • Adar

        Ewidentny błąd w instrukcji. W oryginalnej jest, że rzeki nie przerywają “przylegania”. Zresztą w polskiej instrukcji na stronie stonemaiergames jest już to poprawione. Choć tak prosty błąd nie powinien się zdarzyć.